De eerste boete voor het onjuist gebruik van cookies op de website is een feit.

Op 3 maart jongsleden kondigde het bedrijf in een blog aan: Google gaat stoppen met tracking cookies. Het bedrijf zal ook geen nieuw alternatieve tracking cookies ontwikkelen. De privacy director van Google liet weten dat Google een einde gaat maken aan de cookies van derden maar ook aan andere technolgieen om mensen individueel te volgen als ze online zijn.

 

Hoe zat het ook al weer met de cookies?

Een cookie is een klein softwarebestand dat op je laptop, computer of smartphone wordt geplaatst als je een website bezoekt. Cookies zijn in drie categorieën in te delen:

 

  1. Functionele cookies. Deze zorgen ervoor dat de website beter werkt. Ze onthouden bijvoorbeeld de voorkeursinstellingen van de bezoeker en zorgen ervoor dat de website kan worden geoptimaliseerd.

 

  1. Analytische cookies. Deze cookies houden bij hoe de website wordt gebruikt door de bezoekers. Google Analytics is de meest gebruikte dienst om websitegebruik te monitoren.

 

  1. Trackingcookies. Dit zijn ‘volgcookies’: ze volgen het internetgedrag en bouwen op die manier een profiel van de gebruiker op. Deze cookies zijn het interessantst voor adverteerders;

Ze worden geplaatst door de website die je bezoekt of door de adverteerder op die website. In dat laatste geval noemen we ze ‘third party cookies’.

 

Naast tracking cookies bestaan er nog veel ander volgsoftware. Hierbij worden geen cookies op je device geplaatst maar wordt toch het internetgebruik gemonitord.

 

De tracking cookies worden gebruikt om advertenties te verkopen op basis van het specifieke brownsergedrag van gebruikers. Voor bedrijven wordt het dus lastiger om potentiële klanten gericht te benaderen met reclames.

 

Hoe gaat Google dan zijn inkomsten op peil houden?

Google gaat stoppen met tracking cookies, dat is wel duidelijk maar hoe gaan zij dan advertentie inkomsten genereren?

Google claimt een privacyvriendelijker methode te hebben ontwikkeld. Deze methode noemen ze de “Federated Learning of cohorts”.  Gebruikers worden ingedeeld op basis van vergelijkbaar surfgedrag. De advertenties worden getarget op deze verschillende cohorten, en dus niet meer op individueel niveau. Behoor je tot een bepaald cohort dan krijg je relevante advertenties voorgeschoteld. Het is Google menens: komende maand gaat Google al groepen beschikbaar stellen zodat adverteerders hiermee kunnen testen.

Google heeft dus die tracking cookies helemaal niet meer nodig om genoeg geld aan advertenties te verdienen. Vooral concurrenten zullen hier de dupe van worden. Er zijn talloze marketingbedrijven die geld verdienen aan die third party cookies. Hun businessmodel verdwijnt. Dat was toch al aan erosie onderhevig. De browsers Safari van Apple en Firefox van Mozilla proberen zoveel mogelijk privacygevoelige trackingmethodes te blokkeren. Google zal dit met haar browser Chrome begin volgend jaar volgen.

STER en NRC: al gestopt met cookies

Is het initiatief van Google nieuw?  Nee, begin vorig jaar stopte de NPO al met het de cookies en ging over naar contextuele advertising. De STER ontwikkelde een eigen systeem om gericht te adverteren. En opvallend genoeg groeide de omzet daarbij.

Daarmee werd zij afgelopen januari ook winnaar van de Nederlandse Privacy Awards.

Ook NRC Media stopte met lezers volgen met advertentiecookies en er worden geen banners meer verkocht via de anonieme veiling Open Exchange.  De gemiste inkomsten worden gecompenseerd door branded content.

 

Meer lezen over de cookies? Download de gratis whitepaper “Cookies: wat mag en moet”

 

Gerelateerd