Mag HR adresgegevens doorgeven van collega’s?
Regelmatig krijg ik van de HR afdeling van klanten de vraag of ze adresgegevens van medewerkers mogen delen met collega’s. Die willen dat bijvoorbeeld hebben om bij ziekte een beterschap kaartje of attentie te sturen.
Helaas dat mag niet van de AVG. De doelbinding ontbreekt hiervoor. Alternatieven kunnen zijn dat HR hiervoor individuele toestemming aan de werknemers vraagt. Dat moet je niet willen want een hele administratie, HR kan zelf het kaartje versturen aan de collega, maar ja, HR is geen postkamer denk ik. Daarom is de best optie dat collega’s onder elkaar hun adres vragen.
Omdat ik nooit zo blij ben met een “Nee, dat mag niet van de AVG” heb ik eens gekeken wat er allemaal bekend wordt als je je adres in een zoekmachine gooit. In een poging om daarmee aan te tonen dat je wellicht je adres helemaal niet wil delen met een collega.
Mijn hypotheek, aankoopbedrag en nog veel meer op internet
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik verbaasd was wat er allemaal te vinden is op internet over mijn huis. In het artikeltje in deze nieuwbrief kun je daar alles over lezen.
Natuurlijk heb ik geprobeerd te achterhalen waar die sites alle gegevens vandaan halen. De privacyverklaring van Huispedia hielp nog het meest. Alle informatie komt uit openbare bronnen zoals Kadaster en CBS. Nou heb ik eigenlijk niet zoveel zin dat die gegevens op internet staan dus ik keek hoe dat kon. Daarvoor moest ik eerst een account aanmaken. Daarmee koppelde ik mijn naam en email aan mijn huisadres. Na wat zoeken vond ik een knop waarmee ik mijn woningprofiel kon deactiveren. En inderdaad, kreeg ik daarna dat het profiel niet meer openbaar is.
Dit was nog de beste van de 3 sites. Oozo.nl en HuisX gaven helemaal niet aan waar ze mijn gegevens vandaan haalden. Bij Oozo kon ik op een knop drukken “gegevens verwijderen” waarna ik op een pagina kwam met instructies en een mailadres om een verwijderingsverzoek te doen. HuisX meldde in hun privacyverklaring wel dat ik het recht op verwijdering had, maar hielp me niet hoe ik dat uit kon oefenen. Daar heb ik dus maar een email naar het algemene adres gestuurd.
Kan dit zo maar?
Zoals ik al schreef was ik onaangenaam verrast door wat er allemaal bekend is over mijn huisadres. Daarmee zijn bij een aantal sites de privacy aspecten niet goed geregeld. Het is niet duidelijk hoe zij aan hun gegevens komen en hoe ik die kan laten verwijderen. De privacyverklaring zijn wazig en voldoen zeker niet aan het criterium dat ze in Jip en Janneke taal gesteld zijn (op die van Huispedia na). Hoe ik mijn rechten uit moet oefenen was ook niet duidelijk. Natuurlijk blijf ik monitoren of mijn gegevens op Oozo en HuisX verwijderd zijn.
Uit de privacyverklaring van HuisX begrijp ik dat zij gegevens uit het Kadaster halen. In de privacyverklaring van het Kadaster lees ik dat de gegevens openbaar zijn en dat zij mijn gegevens alleen gebruiken voor het uitvoeren van wettelijke taken zoals geregeld in de Kadasterwet. Ik vraag me af of het verkopen van data, je kunt zelf vanaf een beperkt geldbedrag data kopen, onder die wettelijke taak valt. En zeker het klaarblijkelijk grootschalig verkopen aan sites die daar weer verdienmodellen voor hebben.
Blij word ik er als betrokkene in ieder geval niet van.