Recent verscheen weer het jaarlijkse privacy onderzoek van KPMG. Sinds de invoering van de AVG in 2018 onderzoekt dit adviesbureau elke jaar hoe de Nederlandse bevolking over privacy denkt. Privacy: de Nederlander maakt zich zorgen.

 

Mooi inkijkje in de Nederlander en privacy

Voor ons als privacy professionals bestaat er niets belangrijkers dan de AVG en privacy. Worden er geen data gelekt? Is ons privacybeleid nog op orde? Zijn er geen nieuwe verwerkingen die we nog niet in ons Register hebben? Privacy, privacy en privacy: er bestaat niks belangrijkers. Het risico van een kokervisie is levensgroot.

Want hoe kijkt de rest van de wereld hier tegenaan? Is privacy voor hen ook belangrijk of denken ze “ik geloof het wel?”. Daarom kijk ik altijd uit naar het privacy onderzoek dat KPMG jaarlijks onder de Nederlandse bevolking houdt. Een betere thermometer dan de losse flodders op feesten en partijen “dat er zoveel niet mag van de AVG”.

Het rapport krijgt elk jaar een andere naam. Dit jaar is de titel: “Meer zorgen over privacy”.  En dat geeft al aan dat de Nederlandse consument zich zorgen maakt over zijn privacy. Privacy: de Nederlander maakt zich zorgen.

 

Nederlander hecht steeds meer belang aan privacy

Dit jaar beantwoord maar liefst 86% van de Nederlanders dat het goed is dat er meer aandacht voor privacy is. Dit percentage stijgt elk jaar gestaag. Sinds de start van het onderzoek in 2018 ligt het percentage nu maar liefst een kwart hoger. Daarbij komt dat nog maar 10% van de Nederlanders dat ze niets te verbergen hebben en dat privacy dus irrelevant is. Of omgekeerd: 90% van de Nederlanders realiseert zich dat hun privacy in het geding kan komen.

 

Jongeren vaker bereid te betalen voor privacybescherming

Zonder meer opmerkelijk is dat jongeren antwoorden bereid te zijn te betalen voor een online dienst als hun privacy dan beter beschermd wordt. 40% van de jongeren vindt dat een goed idee. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat als er een betaald alternatief voor bijvoorbeeld TikTok komt, ze daar ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken.

Ter vergelijk: van de 55-plussers is slechts een kwart bereid te betalen voor meer privacy.

Daarentegen zijn jongeren wel sneller bereid persoonsgegevens te delen als hen dat voordeel of gemak oplevert. 45%  geeft aan privacy in te willen leveren daarvoor. Over de hele populatie van het onderzoek is slechts 1 op 4 bereid persoonsgegevens te delen voor meer gemak of voordeel.

 

Covid heeft geholpen

Privacy incidenten tijdens de coronacrisis lijken het bewustzijn van de Nederlander te hebben vergroot. Zo blijkt 83% op de hoogte van het grote datalek bij de GGD, dat eind januari 2021 bekend werd. Daarbij werden privégegevens van miljoenen Nederlanders door hackers buitgemaakt en verhandeld op het internet. Waarschijnlijk mede hierdoor is maar liefst 63% van de ondervraagden bang dat hun gegevens door een datalek in verkeerde handen belanden. Privacy: de Nederlander maakt zich zorgen

Dit lijkt ook een belangrijke reden waarom twee derde van de Nederlanders de corona-app niet op zijn of haar telefoon heeft geïnstalleerd. Bij jongeren is dat zelfs meer dan 70%. Van de groep die de corona-app niet downloadde, noemt bijna 40% als belangrijke reden ‘twijfels over privacy” en 43% dat de app registreert waar je op een bepaald moment bent. Een groot deel van de ondervraagden realiseerde zich dus de privacyrisico’s van de app.

Meer inzichten?

Het rapport bevat nog meer interessante inzichten. Onder andere hoe het met het vertrouwen van de Nederlander in de overheid en andere organisaties staat.

Je kunt het hier gratis downloaden

Hulp nodig om jouw organisatie te laten voldoen aan de AVG. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.

Gerelateerd