het einde van de advertentie cookie

Het einde van de advertentiecookie lijkt in zicht.

Al een aantal keren heb ik geblogd over de cookies, de kleine software bestandjes die op je computer geplaatst worden en zo persoonsgegevens van je verzamelen.

Dit mede omdat de Europese privacy waakhonden een aantal keren geageerd hebben tegen advertentie cookies. Zo beboete de Spaanse toezichthouder Vueling voor het onjuist gebruik van cookies. Onze eigen privacy waakhond waarschuwde al eerder dat cookiewalls niet toegestaan zijn en heeft vorig jaar een aantal mediabedrijven daar over aangeschreven. En de Europese toezichthouder publiceerde dit voorjaar ook aangescherpte regels voor het gebruik van cookies. Ook zij wezen er nog eens op het verbod van een cookiewall. In de richtlijnen wordt er ook nog eens op gewezen dat ook voor cookies de doelbinding uit de AVG geldt. De vergaarde gegevens moge na toestemming alleen verwerkt worden voor het doel waarvoor ze gevraagd zijn. Dus voor elk gebruiksdoel moet apart toestemming gevraagd worden.

 

Weerstand tegen cookies groeit

Ondertussen groeit de weerstand tegen cookies. Met name tegen zogenaamde “third party cookies”: derde partijen die een cookie bij jou plaatsen waarmee ze een profiel van jou opbouwen voor advertentiedoeleinden. Het einde van het ongebreideld gebruiken van advertentiecookies lijkt in zicht

In Nederland mondde dit onlangs uit in de oprichting van The Privacy Collective (https://theprivacycollective.nl). Deze Stichting heeft als doel om een massaclaim in te dienen tegen Salesforce en Oracle. De Stichting stelt dat beide bedrijven met speciaal gemaakte cookies op grote schaal gegevens verzamelen, die combineren met andere data en zo miljoenen profielen opbouwen.

De crux zit hem volgens het juridisch team van Bureau Brandeis, dat namens de Stichting opereert, in het feit dat Oracle en Salesforce geen toestemming van gebruikers vragen. De enige grondslag waar onder deze gegevens verwerkt zouden kunnen worden. De verwerking heeft dus geen grondslag, en dit is in strijd met de AVG.

 

Grote partijen gaan cookies bestrijden

Het einde van de advertentiecookie lijkt in zicht.  Apple heeft al in de markt aangekondigd in hun software de toestemming voor cookies te gaan regelen. In de nieuwe versie van hun besturingssysteem iOS 14 gaat expliciet toestemming gevraagd worden aan de gebruiker of het internetgedrag in andere apps zoals facebook gevolgd mag worden.  Overigens heeft Apple met hun browser Safari al eerder de strijd tegen cookies aangebonden. Net als de Mozilla browser van Firefox blokkeert de browser zoveel mogelijk de trackingmethodes.

Ook Google heeft aangekondigd begin 2022 het gebruik van cookies in haar browser Chrome aan banden te gaan leggen.

Dalende advertentie inkomsten? Het kan ook anders!

Facebook is al te hoop gelopen tegen deze cookie beperkende maatregelen. Het bedrijf zegt te verwachten dat hierdoor de omzet op het zogenaamde Audience Network zal halveren. Het Audience Network helpt adverteerders mensen te bereiken op andere plaatsen dan Facebook en Instagram.

Het voorbeeld van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO)  , laat zien dat het ook anders kan. Het einde van de advertentiecookie lijkt in zicht. Per 1 januari besloten ze helemaal te stoppen met het plaatsen van advertentie cookies. Sinds het verlaten het cookiemodel en het omarmen van zogenaamde “contextual targeting” groeide de omzet de eerste 8 maanden met gemiddeld 40% t.o.v. vorig jaar. En dat terwijl dit jaar het Songfestival en het EK Voetbal kwamen te vervallen.

Het systeem van contextual targeting zorgt er voor dat advertenties gerichter op hun plek terecht komen waardoor een hogere prijs bedongen kan worden. Het systeem richt zich dus niet zoals bij cookies op de gebruiker maar op het beter aan laten sluiten van advertenties op de gigantische hoeveelheid content die de NPO produceert. En dat legt de omroep geen windeieren.

Alles weten over advertentie cookies, functionele cookies, analytische cookies en tracking software, download onze whitepaper.

Gerelateerd