Voldoen aan de AVG is als je organisatie persoonsgegevens verwerkt een verplichting. Maar je kunt De AVG ook zien als kans en er voor zorgen dat je imagoschade door de AVG voorkomt en tegelijkertijd efficiënter gaat werken.
Bijna elke dag duikt er een nieuw schandaal op als het om privacygegevens gaat.
Facebook loopt voor op. Maar dat wekt nauwelijks verbazing: de oprichter trok de hele website van de universiteit leeg om in de betaversie de gegevens van zijn medestudenten op te nemen. De verkoop van gegevens van facebook-gebruikers aan Cambridge Analytica, leidde uiteindelijk vorige week zelfs tot een hoorzitting in de Senaat.
Maar ook in Nederland kwam aan het licht dat de door de KvK verkochte gegevens uit het Handelsregister, via derden gekoppeld worden aan zakelijke facebook accounts. Hierdoor kan zeer gericht geadverteerd worden.
Maar er zijn niet alleen facebook gerelateerde schandalen.
Een dag na de onthulling over de koppeling van KvK-gegevens bleek uit onderzoek van de Groene Amsterdammer (https://www.groene.nl/artikel/achter-de-blauwe-poort) dat de website “Meldt misdaad anoniem” tips niet alleen door geeft aan de politie maar die ook actief verkoopt aan gemeenten. Om de subsidie aan te vullen.
Privacy bewustzijn neemt toe
Het bewustzijn over privacy neemt door de AVG enorm toe. Ondernemers, instellingen, overheid en klanten zijn meer doordrongen van de gegevens die ze afstaan of ontvangen.
Acties als die van Arjan Lubach om met veel bombarie zijn facebook account op te heffen, genereren veel aandacht voor het onderwerp privacy.
Dat betekent dat ook jouw klanten steeds meer bezig zullen zijn met hun privacy. Wat jij met hun gegevens doet, waar je ze opslaat, of je ze door verkoopt. Of je wel alleen dat doet met hun gegevens waarvoor ze je toestemming hebben gegeven.
Bovendien hebben je klanten het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens als ze vermoeden dat je niet volgens de AVG handelt.
Het mag duidelijk zijn dat facebook, maar ook de bedrijven die via hun reclamebureau advertenties plaatsten op de facebook bedrijfspagina’s grote imagoschade hebben opgelopen. Ook al zijn de laatste zich misschien gezien de vele schakels die er tussen zitten, van geen kwaad bewust. Toch haastten de woordvoerders zich om duidelijk te maken dat men privacy hoog in het vaandeel heeft staan.
Van imagoschade naar kans
Zorg er niet alleen voor dat je klachten en imagoschade voor blijft, maar zie de AVG ook als een kans. Een mooie kans om je organisatie productiever en overzichtelijker te maken.
De AVG verplicht om het hele traject van gegevensverwerking transparant te maken. Een goede gelegenheid om alle processen eens in kaart te brengen, te kijken wie zich er mee bezig houden en waarom je dat doet.
Een ander voorbeeld: de eis van dataminimalisatie, niet meer gegevens vragen en bewaren dan noodzakelijk is. Een uitgelezen mogelijkheid om uw data eens kritisch tegen het licht te houden en waar nodig op te ruimen.
Hoe heb je de toestemming geregeld? Liggen alle verwerkingsprocessen vast en is duidelijk wie daarvoor verantwoordelijk is? Maar ook het vervangen van oude hard- en software, het toepassen van verbeterde, nieuwe, (beveiligings) technieken en oplossingen.
Aan de AVG zal je moeten voldoen. Als je die die inspanning toch moet doen, probeer die dan te vertalen naar kansen.
Wil je meer lezen?
In mijn nieuwe boek beschrijf ik hoe organisaties efficiënt kunnen voldoen aan de AVG en tegelijkertijd klantvertrouwen en – waarde kunnen creëren met persoonsgegevens en privacy.
Door de werkprocessen waarbij persoonsgegevens worden verwerkt als uitgangspunt te nemen en die te begrijpen en te analyseren wordt de implementatie van de AVG stukken eenvoudiger en effectiever.
Door zo te werken, draagt de privacy verantwoordelijke bij aan de innovatie van de processen in plaats van de ontwikkeling te remmen. Medewerkers worden actief betrokken waardoor minder weerstand ontstaat en een beter privacy bewustzijn wordt gecreëerd.
Met deze aanpak wordt vertrouwen bij en zelfs waarde voor de klant geleverd.
In mijn boek leg ik uit hoe je de principes van leanmanagement kunt toepassen in het privacy domein.
Wil je ook lean werken met privacy? Bestellen kan via de website:
https://deprivacyguru.nl/producten/